سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انجمن علمی کتابداری پیام نور شهرضا


عاشق آسمونی
در انتظار آفتاب
جوان ایرانی
شقایقهای کالپوش
بلوچستان
هم نفس
طراوت باران
دیار من دشتستان- بُنار آبشیرین
.: شهر عشق :.
پیامنمای جامع
$$دوست$$
نمکستان
رازهای موفقیت زندگی
تولید ورمی کمپوست//شرکت نوآوران جوان آوان پارس دزفول
(بنفشه ی صحرا)
عشق
جزتو
جیغ بنفش در ساعت 25
گروه اینترنتی جرقه داتکو
باور من...!!!
غزلیات محسن نصیری(هامون)
آتیه سازان اهواز
رویابین
سایه های خیال
حدیث بلاگ
فرهنگی
ردّ قلم. هر چه اجر است در گمنامی است. شهید آوینی
گرگ و میش
یاور 313
مهندسی متالورژِی
مقاله های تربیتی
بیاببین چیه؟
از یک انسان
جالب انگیزناک
آسمان آبی
فقط من برای تو
هیئت حضرت زهرا(س)شرفویه
تکسوارعشق
جوانان بیجار
صدف جان صدف عزیزم چشم انتظارتم برگرد
جوک و خنده
جوجو
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
من وتو
کشکول
مهاجرعشق
حاج آقا مسئلةٌ
طیفکان
اسیر عشق...
عاشق تنها....
دنیای بی وفا
مونا کتابدار ایرانی
کهکشان Networkingbest
یوسف
کتابداری واطلاع رسانی(لایبر)
پلنگ صورتی
سیب ترش
کسب در آمد آسان از اینترنت
شعر عمار خدری

 

      بررسی اجمالی وبلاگ های گروهی کتابداری و اطلاع رسانی در ایران

روزگاری تعداد وبلاگ های کتابداری و اطلاع رسانی به حدی بود که هر روز می توانستم نگاهی گذرا به همه آنها بیندازم? هر چند اکثر این وبلاگ ها به غیر از تعداد انگشت شماری ازآنها فقط خبرهای وبلاگ های دیگر را منتشر می کردند? اما خوشبختانه الان تعداد قابل توجهی وبلاگ کتابداری در زمینه های خاص موضوعی وجود دارد که بعضا مطالعه مطالب برخی از آنها می تواند دربروز جرقه های ذهنی درباره موضوعات و مسایل نوین کتابداری و اطلاع رسانی بسیار مفید باشند. هر چند بیشتر وبلاگ های موجود را دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی نگهداری می کنند لیکن به تازگی موج جدیدی از وبلاگ نویسی بصورت گروهی در میان اقشار مختلف کتابداران ایرانی اعم از دانشجویان? کتابداران و حتی اساتید شکل گرفته است که امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد. لیست زیر اهداف و نویسندگان وبلاگ های گروهی کتابداری و اطلاع رسانی ایرانی را نشان می دهد. عمده اهدف وبلاگ های گروهی اینگونه ذکر شده اند:

اطلاع رسانی در باب کتابداری و اطلاع رسانی

اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی-دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی

اشتراک دانش بین کتابداران دانشگاه

ارتقای سطح دانش کتابداری و اطلاع رسانی, همفکری، تشریک مساعی و تبادل تجربیات کتابداران دانشگاه

تلاش در جهت اعتلای دانش کتابداری و اطلاع رسانی در سطح کشور

بحث و گفتگو درباره معادل‌ های فارسی برای واژه ها و اصطلاحات انگلیسی مربوط به مدیریت دانایی

تلاشی در جهت ترویج کتابداری و فرهنگ کتابداری نوین

 

 بنابراین بیشتر این وبلاگ ها بر اطلاع رسانی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی تاکید دارند? باید منتظر ماند و دید چگونه؟(البته برخی از این وبلاگ ها مانند وبلاگ گروهی کتابداران ایران با توجه به تجربیات خود تقریبا به اهداف مورد نظر خود دست یافته اند.) اما مسئله قابل ذکر و خوشحال کننده دیگر روی آوردن کتابداران دانشگاهی به وبلاگ برای اشتراک دانش? ارتباط حرفه ای و علمی با یکدیگر است که امیدواریم این حرکت در دانشگاه های بیشتری شروع شود.در پست های آینده سایر انواع وبلاگ های کتابداری و اطلاع رسانی بررسی خواهند شد


ارسال شده در توسط نسیم احمدی

با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد می شود:

1-      کتابداران و اطلاع رسانان ایرانی برای اشاعه دانش خود و اشتراک آن با دیگر کتابداران بیشتر از وبلاگ استفاده نمایند.

2-   کتابداران سعی کنند برای برقراری ارتباط با سایر همنوعان خود در سراسر دنیا مطالب خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی بنویسند.

3-   اساتید و مدرسان دانشگاهها برای تعامل با دانشجویان خود و ارائه تکالیف درسی آنان و معرفی مطالب و مقالات مورد نیاز به عنوان یک وسیله مکمل از وبلاگ استفاده کنند.

4-   کتابخانه های دانشکده ای و دانشگاهی که از نیروی کتابدار متخصص بیشتری بهره می برند با ایجاد وبلاگ در این راه پیشرو شده و برای خدمات رسانی بیشتر از این پدیده ساده بهره ببرند.

5-   کتابخانه های عمومی با طیف گسترده ای از کاربران خصوصا کودکان و نوجوانان با استفاده از وبلاگ به تعامل با این قشر پرداخته و خدمات خود را برای کسانیکه امکان رفتن به کتابخانه را ندارند به وسیله وبلاگ به خانه های آنان ببرند.

6-   کتابداران و اطلاع رسانان در وبلاگ های خود از حالت خبری بیشتر به سوی تولید محتوی و بحث های انتقادی در زمینه های موضوعی متفاوت پیش بروند.

7-   وبلاگ های گروهی کتابداری و اطلاع رسانی می توانند باعث پرورش حس همکاری و تجربه کار مشترک در میان کتابداران باشند و در آینده آنان را با ارائه کارهای مشترک و فواید آن آشنا سازند,از نمونه های عملی این وبلاگ ها می توان از وبلاگ گروهی کتابداران ایران نام برد که هم اکنون با مشارکت ?? کتابدار از نقاط مختلف ایران و جهان نگهداری و پشتیبانی می شود.

 


ارسال شده در توسط نسیم احمدی

 قاصدک
نویسندگان:
انجمن علمی دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی (قاصدک) توسط دانشجویان کتابداری واطلاع رسانی دانشگاه جامع علمی-کاربردی فرهنگ وهنر اصفهان و با راهنمایی و کمک های سرکار خانم لیلا شهرزادی (عضوهیت علمی مرکز آموزش عالی علمی-کاربردی فرهنگ وهنر اصفهان) تاسیس شده است .

 

دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی تبریز

وبلاگ دانشجویان کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی دانشکده پیراپزشکی تبریز

 

واژگان مدیریت دانش

هدف: محل بحث و گفتگو درباره معادل‌ های فارسی برای واژه ها و اصطلاحات انگلیسی مربوط به مدیریت دانایی

 

وبلاگ گروهی کتابداری پزشکی شهید بهشتی

هدف: هدف از راه اندازی این وبلاگ انجام بخشی از وظایف کمیته اطلاع رسانی سیما که در اساسنامه انجمن ذکر شده است, می باشد.

 

کتابداران آزاد

وبلاگ گروهی از کتابداران دانشگاه آزاد اسلامی, واحد علوم و تحقیقات تهران

 

وبلاگ گروهی اسناد و مطبوعات

هدف: وبلاگ گروهی اسناد و مطبوعات تلاشی نو در حوزه خدمات اطلاع رسانی است که پیش از این کمبود آن به شدت احساس می شد. اسناد و مطبوعات از منابع منحصر به فرد و باارزش کتابخانه ها و مراکز آرشیوی هستند که تا کنون به آنها چنان که باید و شاید پرداخته نشده و جایگاه واقعی آنها در تحقیقات و پژوهشها به روشنی مشخص نشده است. دست اندرکاران این وبلاگ دست مددطلبی به سوی محققان این دو حوزه پژوهشی دراز کرده و از آنها می خواهند که در مباحث و گفتمان های وبلاگ مشارکت جویند .

 

انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تبریز

 هدف: کتابدار راهنمای جاده دانش است که بی هیچ توقعی سعی در شناساندن راه درست به مشتاقان آن را دارد لذا وبلاگ زیر تلاشی در جهت ترویج کتابداری و فرهنگ کتابداری نوین است که در این وبلاگ تلاش خواهد شد که به بررسی و بیان مقالات مرتبطئ با کتابداری پرداخته شود

.
انجمن علمی دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه اهواز

هدف: این وبلاگ متعلق به انجمن علمی دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران می باشد . نویسندگان این وبلاگ کلا دانشجویان دانشگاه شهید چمران می باشند و مطالب ذکر شده در این وبلاگ بنا بر نوع مطلب کپی ( باذکر منبع ) تالیف یا ترجمه می باشد.

وبلاگ گروهی کتابداران ایران

هدف:وبلاگ گروهی کتابداران ایران با همکاری کتابداران وبلاگ نویس ایرانی جهت اطلاع رسانی در زمینه های مختلف در علوم کتابداری و اطلاع رسانی تهیه شده است. که با توجه به ظهور وبلاگ های مذکور ? این وبلاگ اهداف و عملکردهای خود را به سوی بحثهای انتقادی تر و علمی تر سوق داده است (تا فقط خبری بودن.)


ارسال شده در توسط نسیم احمدی

گفتگو: وبلاگ انجمن کتابداران ایران

هدف: گفتگو , نظر و اطلاع رسانی در باب کتابداری و اطلاع رسانی

نویسندگان: فریبرز خسروی- ابراهیم افشار- ابراهیم عمرانی- محسن حاجی زین العابدینی- نوش زاد فتوحی- سودابه نوذری- عبدالحسین فرج پهلو- فرزانه شادان پور- مرتضی کوکبی- سعید رضایی شریف آبادی

 

انجمن دانشجویان کتابداری دانشگاه الزهرا

هدف: این وبلاگ به جهت اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی-دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا (س) راه اندازی شده است .

 

کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد

هدف: هدف عمده این وبلاگ اشتراک دانش بین کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه با مسائل و مفاهیم موجود در حرفه و نیز در کتابخانه های دانشگاه فردوسی می باشد.


 وبلاگ گروهی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ( دانشجویان کتابداری پزشکی دانشگاه تهران)
نویسندگان:
وبلاگ گروهی اولین دوره از دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

 وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

اهداف: ارتقای سطح دانش کتابداری و اطلاع رسانی کتابداران دانشگاه در جهت پیشبرد اهداف کلان دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس سند راهبردی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه، معاونت تحقیقات و فنآوری.

-     همفکری، تشریک مساعی و تبادل تجربیات کتابداران دانشگاه به منظور ارتقای سطح دانش و فعالیت های حرفه ای در جهت خدمت رسانی مطلوب به مراجعه کنندگان.

-     تاکید بر فعالیت های گروهی در جهت اعتلای سطح دانش کتابداران و اطلاع رسانان دانشگاه به منظور کسب جایگاه شایسته حرفه ای در دانشگاه علوم پزشکی تهران

-          تلاش در جهت اعتلای دانش کتابداری و اطلاع رسانی در سطح کشور

نویسندگان

الف- نویسندگان اصلی می بایست یکی از مشخصات زیر را دارا باشند.

            -     اعضای موسس

-          وابستگی سازمانی به دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارا بودن تحصیلات کتابداری و اطلاع رسانی و یا حداقل 5 سال فعالیت در کتابخانه های تابعه دانشگاه به صورت تجربی

ب- نویسندگان مهمان

-          دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

-          دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، شاغلین در کتابخانه های دانشگاهی دانشگاههای علوم پزشکی کشور

 تبصره?: عضویت در گروه نویسندگان منوط به تایید اعضای اصلی نویسندگان خواهد بود.

 


ارسال شده در توسط نسیم احمدی